۱۴۰۱ خرداد ۴, چهارشنبه

بیانیه عفو بین الملل؛ احمدرضا جلالی قربانی گروگان‌گیری و در خطر اعدام تلافی‌‌جویانه است


 خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای عنوان کرد که مقامات ایران با تهدید به اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی، هدف مبادله وی را دارند. عفو بین الملل در این بیانیه میگوید، “شواهد فزاینده قویا تأکید دارند، احمدرضا جلالی، را به اعدام تهدید کرده اند تا اشخاص ثالث را وادار به مبادله ی او با مسئولان ایرانی کنند که هم اکنون در خارج از ایران تحت پیگرد قضایی هستند”

به گزارش خبرگزاری هرانا، عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای گفت که احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی قربانی گروگان گیری و در خطر اعدام تلافی جویانه است.

این سازمان اعلام کرد: “تحلیل عفو بین الملل مبنی بر اینکه بازداشت خودسرانه احمدرضا جلالی و تهدیدهای مداوم به اعدام او مصداق جرم گروگان گیری است . مبتنی است بر شواهدی قابل توجه از جمله مقالات منتشر شده توسط رسانه های حکومتی ایران در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، اطلاعاتی که عفو بین الملل از چندین منبع آگاه درباره اظهارات غیرعلنی مقامات ایرانی به احمدرضا جلالی و افراد حامی حقوق او به دست آورده ، مبنی بر این که سرنوشت او مشروط به اقداماتی است که باید توسط سوئد و یا بلژیک انجام شود، هم زمانی تحولات نگران کننده در شرایط احمدرضا جلالی ، از جمله انتقال وی به سلول انفرادی ، تعیین تاریخ اعدام و تهدید به اعدام قریب الوقوع ، با مقاطع مهم در پرونده اسدالله اسدی در بلژیک و حمید نوری در سوئد و همینطور با پیشنهادهای علمی برای تبادل، اظهارات عمومی مقامات بلژیکی و صدور توصیه ای در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از سوی مقامات سوندی مبنی بر پرهیز از سفر غیر ضروری شهروندانش به ایران.”

روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با بیان اینکه حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی قطعی است گفت که “برای اجرای حکم اقدام خواهد شد.”

او همچنین در خصوص امکان مبادله احمدرضا جلالی با حمید نوری ادامه داد: ” این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند. لذا بحثی مبنی بر تبادل این دو نفر مطرح نیست”.

چندی پیش خبرگزاری ایسنا به نقل از منابع آگاه از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد. براساس گزارش ایسنا، حکم اعدام آقای جلالی پس از تایید در دیوان عالی کشور در دستور اقدام قرار گرفته است.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.

آقای جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذرماه سال ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر