۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

گزارشی از آخرین وضعیت شش شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز


 خبرگزاری هرانا – شش شهروند بهائی به نام‌های شهناز ثابت، صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی، قاسم معصومی، فرهام ثابت و فرزان معصومی، دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهناز ثابت، صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی، قاسم معصومی، فرهام ثابت و فرزان معصومی، شهروندان بهائی دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکنند.

صدیقه اقدسی در حالی که مدتی قبل، پس از آنکه از زندان به بیمارستان منتقل شد، دچار سکته قلبی شده و پس از ۴ روز بستری در بخش ccu و علیرغم نیاز به رسیدگی مناسب پزشکی، مجددا راهی زندان شده است. از سوی دیگر شهناز ثابت به بیماری‌های متعددی از جمله کمر درد و سنگ کلیه مبتلاست. همچنین بهروز فرزندی که از مجروحان و اسرای سابق جنگ ایران و عراق است بیش از ۲۵ سال گذشته را به دلیل بیماری قلبی و مشکلات عصبی و شنوایی ناشی از موج انفجار در جنگ تحت مراقبت های پزشکی بوده است. مشکلات جسمی و بیماری این شهروندان باعث افزایش نگرانی خانواده آنان شده است.

فرهام ثابت و فرزان معصومی در سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. آنان خردادماه ۹۹ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” هر یک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این محکومیت در مرحله تجدیدنظر به ۲ سال زندان برای هر یک تقلیل یافت. این شهروندان نهایتا در تاریخ ۳ بهمن‌ماه جهت تحمل حبس راهی زندان عادل آباد شیراز شدند.

شهناز ثابت در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. مامورین پیش از بازداشت ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم ثابت همراه با چند شهروند بهائی دیگر روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ برگزار شد. خانم ثابت نهایتا اواخر اردیبهشت‌ماه ۹۹ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از اعتراض به رای صادره، پرونده خانم ثابت به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد و اواخر تیرماه ۹۹، دادگاه تجدیدنظر استان فارس وی را به ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

خانم ثابت در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۹ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان عادل آباد شیراز منتقل و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹، پس از قبول درخواست اعاده دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. وی اسفندماه ۱۴۰۰ علیرغم ثبت مجدد درخواست اعاده دادرسی بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

 صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی و قاسم معصومی در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ به همراه عالیه فروتن، سیامک هنرور و سعید اتحاد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه های نیروی انتظامی تحت نظر اطلاعات سپاه و بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند. آنان نهایتا در اردیبهشت ماه با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

این افراد آبان ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر یک از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. محکومیت آقای فرزندی و معصومی در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شده و ۲۵ ماه از حکم خانم اقدسی و خانم فروتن به حالت تعلیق در آمده است. این شهروندان در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند. بازداشت این شهروندان پس از احضار به دادگاه انقلاب به بهانه پاره ای از توضیحات و بدون ابلاغ اجرای احکام صورت گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر